Społeczne oznaczanie pieniądza okozukai i hesokuri w tradycyjnej rodzinie japońskiej

  • Mikołaj Przepiórkowski Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego

Abstract

Społeczne funkcjonowanie pieniędzy interesowało badaczy już od bardzo dawna. W tym kontekście wśród klasycznych teorii socjologicznych wykształciły się dotychczas krytyczne ujęcia marksistowskie lub kojarzone z dziedzictwem Karla Planyi’ego, ujęcia liberalne, zapoczątkowane przez Georga Simmel’a oraz nurt badań nad racjonalnymi decyzjami aktorów w ujęciu Jamesa Colemana. Podejście Viviany Zelizer wydaje się alternatywną orientacją badawczą z pogranicza interakcjonizmu symbolicznego i socjologii ekonomicznej. W niniejszym artykule wprowadzona przez badaczkę kategoria społecznego oznaczania pieniędzy użyta zostaje do przeanalizowania tradycyjnych typów budżetów rodzin japońskich – okozukai i hesokuri. Wyciągnięte z eksploracji wnioski pozwalają ujawnić tożsamości płciowe Japończyków, których podstawowe cechy utrzymały się do dziś, a dotrzeć udaje się do nich właśnie dzięki badaniom pieniędzy jako pewnej formy języka symbolicznego. Udowadnia to przydatność teorii argentyńskiej badaczki w socjologii, ekonomii i naukach pokrewnych, ale pokazuje też jej potencjalne ograniczenia.

Published
2018-12-11
How to Cite
PRZEPIÓRKOWSKI, Mikołaj. Społeczne oznaczanie pieniądza okozukai i hesokuri w tradycyjnej rodzinie japońskiej. Młoda Humanistyka, [S.l.], v. 13, n. 3, dec. 2018. ISSN 2353-6950. Available at: <http://humanistyka.com/index.php/MH/article/view/197>. Date accessed: 26 may 2019.