Rola fandomu Otaku w japońskiej kulturze

Niebezpieczni dziwacy, czy głębsze zjawisko kulturowe?

  • Mikołaj Przepiórkowski Uniwersytet Warszawski

Abstract

Japońska kultura popularna w formie mangi oraz anime, a także związany z nią fandom Otaku, stanowią obszar licznych studiów socjologiczno-antropologicznych. Wielokrotnie podejmowano już próby opisu złożonego środowiska mangowców w samej Japonii i na Zachodzie. W większości przypadków, były to jednak prace przybliżające ogólny obraz zjawiska. Znacznie rzadziej podejmowano próby wyjaśnienia głębszych wzorców kultury japońskiej odpowiedzialnych za powstanie i funkcjonowanie grup japońskiego, oryginalnego fandomu Otaku. Niniejszy artykuł wykorzystuje zaprezentowany w pierwszej części i oparty na klasycznej literaturze tematu opis etnograficzny zjawiska, aby w drugiej części wskazać funkcje ukryte fandomu Otaku w odniesieniu do ogólnych, charakterystycznych cech japońskiej kultury i społeczeństwa. Okazuje się, że fani mangi i anime czerpią z przynależności do fandomu wymierne korzyści, takie jak wytwarzanie alternatywnych wobec kultury dominującej form kapitału kulturowego, ekonomicznego i symbolicznego. Fandom Otaku pozwala też potencjalnie realizować najbardziej podstawowe potrzeby psychologiczne i pragnienia jednostek, które normalnie zostają ograniczane oraz tłumione przez tradycyjne wzorce japońskiej kultury dominującej.

Published
2019-06-29
How to Cite
PRZEPIÓRKOWSKI, Mikołaj. Rola fandomu Otaku w japońskiej kulturze. Młoda Humanistyka, [S.l.], v. 14, n. 1, june 2019. ISSN 2353-6950. Available at: <http://humanistyka.com/index.php/MH/article/view/238>. Date accessed: 17 oct. 2019.