Teatr świadomej konwencji – uwagi nad metateatralnością wybranych dramatów Karola Huberta Rostworowskiego

  • Monika Ziemba Akademia Pomorska w Słupsku

Abstract

W artykule przeprowadzono analizę wybranych dramatów Karola Huberta Rostworowskiego pod względem występowania w nich zjawiska metateatralności. Przedmiotem badań są trzy sztuki: Straszne dzieci, Czerwony marsz oraz Don Kiszot za kulisami. Za pomocą odmiennych środków ich autor ujawnia sytuację teatralną, obnaża iluzję sceniczną i podejmuje świadomą grę z odbiorcą tekstu. W przypadku dwóch pierwszych sięga po koncepcję theatrum mundi, w ostatniej zaś wykorzystuje klasyczny model teatru w teatrze. Teatralizacji w omawianych utworach podlegają zarówno miejsce akcji, postacie dramatyczne (ich wygląd, zachowanie i działanie), jak i poszczególne wydarzenia.

Published
2017-05-13
How to Cite
ZIEMBA, Monika. Teatr świadomej konwencji – uwagi nad metateatralnością wybranych dramatów Karola Huberta Rostworowskiego. Młoda Humanistyka, [S.l.], v. 7, n. 2, may 2017. ISSN 2353-6950. Available at: <https://humanistyka.com/index.php/MH/article/view/64>. Date accessed: 27 july 2021.